Chokladpaj!

Hej alla få läsare! hur mår ni? jag själv mår jätte bra! Jag har precis bakat chokladpaj, den ser jätte mumsig ut, ska snart smaka den när den har stelnat=) Ledsen för den dåliga uppdateringen, men har ju nästan inga roliga saker att lägga ut här på bloggen eftersom min kamera har gått sönder, men jag ska köpa en webkamera nästa vecka, så det blir lite bättre iaf! Fast jusste nästa vecka, imorrn-ons så kommer det inte att bli nån uppdatering alls tyvär, för jag ska upp till farmor, nästan uppe vid norge( okej inte riktigt) men norra värmland, och internet funkar inte där;S Men på torsdag så kommer det uppdateringar, så det är bara och vänta;) Btw så kan ni ju få receptet på min goda chockladpaj, haha;)


Mördeg:

175 g Vetemjöl

2 tsk Kakao

125 g osaltat smör(dock så går margarin också bra)

Drygt 1\4 dl Strösocker

Fyllning:

4 tsk Gelatinpulver

3 msk kallt vatten

1 1\2 dl strösocker

3 äggulor

1 msk majsmjöl

6 dl mjölk

2 msk finmalet expressokaffe ( men strunta i det, de är mitt tips)

50 g mörk blockchoklad, i bitar

hyvlad choklad till garnering



1. blanda mjöl och kakao och arbeta in smöret.
Tillsätt socker och forma till en deg.
Tryck ut den i en djup, veckad pajform med 20 cm diameter.
Grädda i förvärmd ugn 20 min och låt sedan svalna.

2. Lös upp gelatin pulvret i vattnet. Vispa ihop
socker,äggulor, majsmjöl, och 2 msk mjölk. Koka upp resten av
Mjölken tillsammans med kaffet(ellelr utan ,om man struntar i kaffet)
Vispa ner det i i äggblandningen.

3. Häll tillbaka alltihop i kastrullen och hetta upp det försiktigt. Rör tills det tjocknar.
Ta av kastrullen från värmen och vispa i gelatinet tills det löst sig. Tillsätt chokladen och
rör tills den har smält. Låt svalna lätt och häll sedan upp blandningen i pajskalet. Låt stå kallt i flera timmar.

4. Flytta över pajen till ett serveringsfat och strö rikligt med hyvlad chocklad över! serverad med vispad grädde!

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Det låter smarrigt! :D <3

2009-08-03 @ 12:36:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0